ЗАЯВА про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки проєкту Програми соціально-економічного та культурного розвитку Кам’янського району на 2023 рік
Відділ економіки та агропромислового розвитку Кам’янської районної державної адміністрації (далі - Відділ).
Програма соціально-економічного та культурного розвитку Кам’янського району на 2023 рік (далі - Програма) є документом державного планування місцевого рівня та, відповідно до Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку», підлягає проведенню стратегічної екологічної оцінки (далі - СЕО).
Головною метою Програми є створення умов для динамічного, збалансованого економічного зростання на основі поліпшення бізнес-клімату та інвестиційної привабливості району, для стимулювання інноваційного розвитку регіону на основі смарт-спеціалізації, для збільшення надходжень до бюджетів усіх рівнів, що, у свою чергу, сприятиме забезпеченню належного функціонування інженерно-транспортної і комунальної інфраструктури, поліпшенню екологічної ситуації, підвищенню доступності та якості широкого спектра соціальних послуг, зростанню добробуту населення району.
Стратегічні цілі Програми:
Програма розроблена згідно з вимогами Конституції України, на підставі законів України ““Про місцеві державні адміністрації” та “Про правовий режим воєнного стану”, указами Президента України від
24 лютого 2022 року № 64/2022 “Про введення воєнного стану в Україні”, затвердженого Законом України “Про затвердження Указу Президента України “Про введення воєнного стану в Україні”, № 68/2022 “Про утворення військових адміністрацій”, від 12 серпня 2022 року № 573/2022 “Про продовження строку дії воєнного стану в України”, затвердженого Законом України “Про затвердження Указу Президента України “Про продовження строку дії воєнного стану в Україні”, постановами Кабінету Міністрів України від 26 квітня 2003 року № 621 “Про розроблення прогнозних і програмних документів економічного і соціального розвитку та складання проектів Бюджетної декларації та державного бюджету” (із змінами) та від 11 березня 2022 року № 252 “Деякі питання формування та виконання місцевих бюджетів у період воєнного стану” (із змінами), з урахуванням завдань інших документів державного планування, а саме:
Програма базується на аналізі основних показників і тенденцій соціально-економічного розвитку області у 2022 році та визначає мету, завдання та заходи економічного та соціального розвитку району на 2023 рік, виконання яких передбачає координацію спільних дій місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, територіальних органів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади у співпраці з представниками бізнесу, науки та громадських організацій задля втілення єдиної державної регіональної політики розвитку області.
Основним інструментом реалізації завдань Програми є виконання заходів районних цільових програм, розробка, затвердження та внесення змін до яких проводитиметься виключно з дотриманням вимог Бюджетного кодексу України та чинних законодавчих і нормативно-правових актів.
Фінансування пріоритетних напрямів, у тому числі через місцеві цільові програми, здійснюватиметься з урахуванням реальних можливостей відповідних місцевих бюджетів, а також виділених фінансових ресурсів державного бюджету, приватних інвестицій, кредитних ресурсів та технічної допомоги міжнародних організацій.
Відповідно до частини першої статті 3 Закону України “Про оцінку впливу на довкілля”, здійснення оцінки впливу на довкілля є обов’язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою статті третьої. Така планована діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності.
Програма соціально-економічного та культурного розвитку Кам’янського району на 2023 рік охоплює основні види господарської діяльності: промисловий та агропромисловий комплекси, транспортне та дорожнє господарство, інвестиційну, будівельну та містобудівну діяльність, енергоефективність, житлово-комунальне господарство, освіту, охорону здоров’я, фізичну культуру та спорт, культуру і туризм, екологічну безпеку.
Головними екологічними проблемами, які мають відношення до Програми є: захист атмосферного повітря; необхідність відновлення та модернізація головних споруд та мереж інженерної інфраструктури (централізоване водопостачання та водовідведення), збереження природних рослинних ресурсів та забезпечення необхідною площею зелених насаджень загального користування.
Стратегічна екологічна оцінка Програми дає можливість зосередитися на всебічному аналізі можливого впливу планованої діяльності на довкілля та використовувати результати цього аналізу для запобігання або пом’якшення екологічних наслідків в процесі стратегічного планування.
Метою СЕО є забезпечення високого рівня охорони довкілля та сприяння інтеграції екологічних факторів.
За кожним розділом Програми визначені завдання і заходи, серед яких можуть бути проєкти, які, відповідно до Закону України “Про оцінку впливу на довкілля”, підлягатимуть оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності. Для таких проєктів має бути здійснена процедура оцінки впливу на довкілля.
Під час здійснення стратегічної екологічної оцінки необхідно оцінити ймовірні наслідки реалізації Програми, зокрема, мають бути оцінені ймовірні наслідки:
а) для довкілля, у тому числі для здоров’я населення:
Реалізація заходів Програми може мати ймовірні наслідки для таких складових навколишнього природного середовища, як атмосферне повітря, ґрунти та земельні ресурси, водні ресурси, ландшафт, біорізноманіття та відходи.
Виконання стратегічної екологічної оцінки передбачає аналіз та оцінку ймовірних наслідків та ризиків реалізації заходів, прийнятих у Програмі, на окремі компоненти довкілля (ґрунти, поверхневі та підземні водні ресурси, атмосферне повітря, рослинний та тваринний світ), соціально-економічні умови розвитку території, а також на здоров’я населення.
На території Кам’янського району налічується 22 об’єктів природно-заповідного фонду, у тому числі:
Під час здійснення стратегічної екологічної оцінки необхідно оцінити ймовірні наслідки для цих територій.
Під час здійснення стратегічної екологічної оцінки немає необхідності проводити дослідження транскордонних наслідків для довкілля, у тому числі для здоров’я населення.
Зважаючи на комплексність рішень проєкту Програми, що обумовлюється необхідністю виконання стратегічних цілей Програми, здійснюється розгляд виправданих альтернатив планованих рішень. При впровадженні заходів Програми, у порівнянні із існуючим станом, очікується позитивний вплив на навколишнє природне середовище, у тому числі на здоров’я населення.
Найсприятливішим варіантом буде затвердження запропонованої Програми. Проте в процесі здійснення стратегічної екологічної оцінки буде розглянута Альтернатива 1 - опис, прогнозування та оцінка ситуації у випадку незатвердження Програми. Оцінку ефективності вказаної альтернативи буде відображено у Звіті про стратегічну екологічну оцінку.
Для проведення стратегічної екологічної оцінки буде використана наступна інформація: доповіді про стан довкілля, статистична інформація, дані моніторингу стану довкілля, експертні оцінки, інша доступна інформація.
Під час проведення стратегічної екологічної оцінки будуть застосовані такі аналітичні методи: аналіз тенденцій, оцінка ймовірних наслідків відповідно до контрольного переліку, експертний аналіз. Також будуть використані такі методи участі громадськості, як інформування, консультування, опитування, коментування, обговорення тощо.
Під час проведення стратегічної екологічної оцінки передбачається розглянути заходи для запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків для довкілля, визначені законодавством.
Згідно з Законом України “Про охорону навколишнього природного середовища” встановлено використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями з додержанням обов’язкових екологічних вимог:
раціонального й економного використання природних ресурсів на основі широкого застосування новітніх технологій;
здійснення заходів щодо запобігання забрудненню та виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища;
здійснення заходів щодо відтворення відновлюваних природних ресурсів;
застосування біологічних, хімічних і інших методів поліпшення якості природних ресурсів, які забезпечують охорону навколишнього природного середовища й безпеку здоров’я населення;
збереження територій і об’єктів природно-заповідного фонду, а також інших територій, що підлягають особливій охороні;
здійснення заходів щодо збереження й невиснажливого використання біологічного різноманіття під час провадження діяльності, пов’язаної з поводженням з генетично модифікованими організмами.
Також будуть враховані заходи щодо раціонального використання природних ресурсів, збереження особливо цінних та унікальних природних комплексів і забезпечення екологічної безпеки, передбачені іншими законодавчими актами у сфері охорони довкілля.
Заходи, спрямовані на запобігання, зменшення та пом’якшення негативних наслідків для здоров’я населення, визначатимуться відповідно до вимог Закону України “Про забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення”.
Звіт про стратегічну екологічну оцінку буде складено до затвердження документу державного планування згідно з вимогами статті 11 Закону України “Про стратегічну екологічну оцінку” з наступною структурою:
Строк подання зауважень і пропозицій становить 15 днів з дати опублікування Заяви про визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки.
Пропозиції та зауваження, подані після встановленого терміну, не розглядаються